PS5 Pro zapowiada się jako prawdziwa rewolucja w świecie konsol. Najnowsza wersja technologii AMD FSR 4.0 znacząco wpłynie na jakość grafiki w przyszłych grach. Mark Cerny, główny architekt PlayStation 5, potwierdził, że w 2026 roku konsola wysokiej klasy Sony otrzyma znaczące ulepszenia wydajności graficznej. Te zmiany zmienią sposób, w jaki postrzegamy gry konsolowe, wprowadzając je na całkowicie nowy poziom wizualny.
Przełomowa technologia FSR 4.0 dla PS5 Pro
AMD oficjalnie wprowadził na rynek swoją najnowszą technologię skalowania obrazu, FSR 4.0, wraz z nowymi kartami graficznymi RX 9070 i 9070 XT. To przełomowe rozwiązanie w dziedzinie upskalingu obrazu stanowi ogromny krok naprzód dla amerykańskiego giganta technologicznego. Sony planuje wykorzystać tę technologię w pełni na swojej PS5 Pro już w przyszłym roku.
Mark Cerny, jako główny inżynier odpowiedzialny za PS5 i PS5 Pro, w rozmowie z ekspertami z Digital Foundry promował własną technologię supersamplingu konsoli – PSSR. Jednocześnie ogłosił, że PSSR zostanie znacznie udoskonalony w 2026 roku dzięki postępom w rozwoju FSR 4.0 od AMD. Współpraca między tymi firmami trwa już od dłuższego czasu, a od 2023 roku wspólnie pracują nad Projektem Amethyst, który koncentruje się na ulepszaniu rezultatów graficznych przy wykorzystaniu algorytmów skalowania.
Cerny wyraźnie stwierdził: « Naszym celem jest posiadanie upskalera bardzo zbliżonego do FSR 4, dostępnego na PS5 Pro dla gier z 2026 roku, jako kolejnej ewolucji PSSR ». Będzie to swego rodzaju PSSR 2.0, bazujący w dużej mierze na pracy AMD, który ostatecznie zapewni zwiększoną szczegółowość wyświetlania w grach wykorzystujących tego typu narzędzia.
Różnice między obecną a przyszłą technologią graficzną
Digital Foundry udostępniło kilka przykładów (na PC) pokazujących, jakiego skoku generacyjnego można się spodziewać między obecnym FSR 3.1, podobnym do PSSR, a FSR 4.0, który jest obecnie wdrażany w wielu tytułach. Różnice w jakości obrazu są naprawdę imponujące, zwłaszcza w zakresie ostrości detali i stabilności obrazu podczas ruchu.
Warto przyjrzeć się głównym ulepszeniom, jakie oferuje FSR 4.0 w porównaniu do poprzedniej wersji:
- Znacznie lepsza rekonstrukcja szczegółów w teksturach
- Redukcja artefaktów obrazu podczas szybkiego ruchu
- Wyższa jakość przy niższym obciążeniu sprzętowym
- Lepsza stabilność obrazu przy dynamicznych scenach
- Udoskonalona integracja z efektami ray tracingu
Naturalnie pojawia się pytanie: dlaczego, skoro FSR 4 jest już dostępny na PC, a PS5 Pro ma oferować graczom to, co najlepsze, algorytm nie jest jeszcze zaimplementowany w najnowszej konsoli Sony? Cerny wyjaśnia, że firma chce robić wszystko we właściwej kolejności. Najpierw priorytetem jest pomoc studiom w implementacji PSSR w ich produkcjach.
Wersja technologii | Dostępność | Główne zalety |
---|---|---|
FSR 3.1 / obecny PSSR | Obecnie na PS5 Pro | Podstawowy upscaling, umiarkowana poprawa jakości |
FSR 4.0 / PSSR 2.0 | Planowany na 2026 rok | Znacznie lepsza jakość obrazu, wsparcie dla ray tracingu |
Strategia Sony na rok 2025 i perspektywy na przyszłość
« Ta implementacja [FSR 4] jest ambitna i czasochłonna, co wyjaśnia, dlaczego ten upscaler nie jest jeszcze obecny na PS5 Pro. Naszym priorytetem w 2025 roku jest współpraca z deweloperami w celu zintegrowania PSSR w ich grach » – wyjaśnia Cerny. Sony zdecydowało się na stopniowe wdrażanie nowych technologii, zamiast wprowadzać wszystko naraz.
Powodzenie technologii PSSR logicznie przyczyni się do sukcesu innej ważnej technologii – ray tracingu. Ta technika oferuje realistyczne cienie i oświetlenie, ale kosztem znacznego obciążenia wydajności. Właśnie tutaj algorytmy takie jak FSR działają jako kompensatory, pozwalając na utrzymanie płynności rozgrywki przy zachowaniu wysokiej jakości grafiki.
Sony zdaje sobie sprawę, że przyszłość PS6 będzie również rozgrywać się na polu sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego mającego na celu poprawę jakości obrazu. Oto jak wygląda harmonogram wdrażania nowych technologii:
- 2025: Współpraca z deweloperami nad implementacją obecnej wersji PSSR
- 2026: Wprowadzenie ulepszonego PSSR bazującego na FSR 4.0
- Po 2026: Dalszy rozwój technologii z myślą o PS6
Znaczenie FSR 4.0 dla przyszłości gier na PS5 Pro
Technologia FSR 4.0 stanowi kluczowy element w strategii Sony, mający na celu utrzymanie konkurencyjności konsoli PS5 Pro w nadchodzących latach. Dzięki współpracy z AMD, Sony może zaoferować graczom znacznie lepszą jakość grafiki bez konieczności tworzenia zupełnie nowej generacji konsol.
Warto zauważyć, że implementacja zaawansowanych technologii upskalingu jest szczególnie istotna w kontekście ray tracingu. Ta technika renderowania, oferująca fotorealistyczne oświetlenie i odbicia, wymaga ogromnej mocy obliczeniowej. Dzięki FSR 4.0 i ulepszonemu PSSR, PS5 Pro będzie mogła oferować zarówno wysoką jakość obrazu, jak i akceptowalną wydajność.
W perspektywie długoterminowej, technologia ta przygotowuje również grunt pod PS6. Doświadczenia zdobyte przy implementacji FSR 4.0 i ulepszonego PSSR będą nieocenione przy projektowaniu kolejnej generacji konsoli Sony. Jak pokazuje historia rozwoju technologicznego w branży gier, każdy krok naprzód w dziedzinie grafiki komputerowej przyczynia się do podniesienia standardów dla całej branży.
- Nowy tablet Samsunga już w drodze – pierwsze szczegóły ujawnione - mars 21, 2025
- Commander One Pro : menedżer plików FTP/SFTP dla Mac w promocji - mars 21, 2025
- Właściciel Island Black Friday – nowojorski sklep z elektroniką od 1$ - mars 20, 2025